“ Wat moet ik nu,
het is vrijdagavond en mijn kind huilt. Hij wil maandag niet naar school omdat
hij gepest wordt” Een noodkreet van een mij bekende moeder op Facebook. De
schooldirectie was er niet zo blij mee dat deze moeder dit op de social media
plaatste. Want ook al was het anoniem en werden er ook in de reacties geen
namen genoemd, het was duidelijk dat meerderen het probleem herkenden. Maar de
moeder was ten einde raad omdat ze het probleem al diverse keren had aangekaart
op school en het gevoel had geen gehoor te krijgen.
Pesten, het is
een bekend probleem onder kinderen. Het is soms ook heel ingewikkeld een
onderscheid te maken tussen pesten en plagen of ruzie maken. Ook ik heb mijn
zoon wel eens langere tijd ’s avonds huilend in bed gehad omdat hij gepest
werd. Thuis komen met een blauwe duimnagel omdat een jongetje vond dat hij met
een steen, op een onbewaakt ogenblik tijdens het buitenspelen, erop los moest
slaan. Of bloed in zijn neus omdat er met een stokje in zijn neus was geprikt.
Maar mijn “engeltje’ is ook soms een bengeltje en in andere groepssamenstellingen
kan hij ook echt wel eens een plaaggeest zijn.
Niet ieder ouder lijkt zich dat te realiseren of in te willen zien over
zijn of haar eigen kind. Ik hoor sommigen zeggen “ach, het zijn gewoon jongens”
terwijl ik uit andere hoeken hoor dat het kind in kwestie echt flink kan pesten.
Ik heb er in
ieder geval uitgebreide gesprekken met mijn zoon over. Om samen te praten over
dingen die hij grappig vindt maar die mogelijk door andere kinderen niet als
grappig worden ervaren. Ook bespreek ik met hem hoe hij zich voelt als hij
gepest wordt en andere kinderen naar hem toe te lang doorgaan met gedrag waar
hij zich niet fijn bij voelt. Dit soort gesprekken zijn naar mijn idee
belangrijk om het bewustzijn te stimuleren.
Pesten is niet
iets wat voorbehouden is aan kinderen. Ook volwassenen worden slachtoffer van
pesten en treiteren. Stel je voor hoe het moet zijn als je buurman in de flat
waar je woont soms urenlang op de verwarmingsbuizen staat te tikken. Of elke
keer als je naar buiten stapt de tuin in rent en naar je sist. Of de volwassen
buren lijm in het slot van je tuindeur spuiten. Of als de buren de honden niet
stil kunnen houden en je de hele dag geblaf hoort. Of als je auto regelmatig bekrast wordt.
Volwassenen kunnen elkaar het leven heel zuur maken, waarbij mensen tot wanhoop
gedreven worden, bang worden en soms ook lichamelijke klachten krijgen.
Vanuit
mijn werk ben ik betrokken bij de Amsterdamse treiteraanpak. De
Treiteraanpak is een werkwijze om gevallen van intimidatie in de woonomgeving
tegen te gaan. Het gaat hierbij niet om gewone burenruzies, maar om structurele
treiterijen, bedreigingen en overlast gericht tegen een specifiek persoon of
huishouden. De aanpak moet er voor zorgen dat slachtoffers zich beschermd weten
door de overheid en dat daders worden aangepakt. Als andere oplossingen niet
werken, moet het uiteindelijk de dader zijn die (gedwongen) verhuist in plaats
van het slachtoffer. (bron: gemeente Amsterdam). Het is
bijzonder om te zien hoe diverse partijen zeer regelmatig aan tafel zitten om
samen te komen tot beslissingen in zeer ernstige treitergevallen in de stad.
Leven in een grote stad als Amsterdam vraagt tolerantie ten opzichte van
elkaar, maar helaas lukt dat niet iedereen. En lang niet altijd is er echt de
vinger op te leggen waar het nou precies is misgegaan. Wat we in ieder geval
zeker weten is dat irritaties niet uit de klauwen moeten lopen zodat men elkaar
het leven totaal zuur maakt. Het is een flinke klus, het kost tijd dus ook
geld, maar het is prettig als je ziet dat de rust in een buurt terug keert als
de “boosdoeners” weg zijn.
De eerder genoemde moeder heeft overigens, ondanks de
woede bij de directie van de school, uiteindelijk wel voor elkaar dat het probleem
is aangepakt. Er zijn in de klas gesprekken gevoerd en er wordt in lesmethodes
aandacht aan besteed. Een van de methodes die op school wordt gehanteerd is de
vreedzame school, een lesprogramma waarbij de klas
en de school als een leefgemeenschap wordt beschouwd. Waarin kinderen zich
gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen
beslissingen te nemen en conflicten op te lossen (bron:de Vreedzame school). Laten we hopen dat dit soort lesprogramma’s van onze kinderen tolerante
volwassenen maakt en ze nooit als treiteraars hun leefomgeving gaan
terroriseren.
Hear hear! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.
BeantwoordenVerwijderen