"Dichterbij dan ooit"

Kerstboom de deur uit, vuurwerk op geknald, nog misselijk van de champagne en de oliebollen. 2015 is een feit! Goede reden voor een nieuwjaarsborrel met vrienden. Ik koester het feit dat ik door mijn zoon er vrienden bij heb gekregen waar ik ook een bijzondere kerstavond mee heb mogen vieren. Een kind dat naar de basisschool gaat brengt vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis waar ook ouders bij horen. En hoe leuk is het als je daar echt een klik mee hebt en er een nieuwe vriendengroep ontstaat. 

Op onze nieuwjaarsborrel vieren we de vriendschappen van onze kinderen en daardoor van onszelf en delen we goede voornemens. Een van mijn vrienden heeft een prachtig voornemen. Hij is van plan iets te gaan doen aan verkeersongelukken in de binnenstedelijke omgeving die veroorzaakt worden door de dode hoek op vuilniswagens, vrachtwagens en bussen. Hij heeft een innovatief cameradetectie-systeem ontwikkeld. Dit systeem wordt gemonteerd aan de zijkant van de vuilniswagen, vrachtwagen of bus en met behulp van een display in het voertuig, informeert en waarschuwt het de bestuurder over fietsers en voetgangers die zich in de ‘potentiële’ dode hoek van het voertuig bevinden. En 2015 moet wat hem betreft dus het jaar worden waarin veel wagens uitgerust gaan worden met dit systeem en het aantal verkeersslachtoffers op dit gebied gaat afnemen.

Het vervolgen en straffen van bestuurders die een verkeersongeval hebben veroorzaakt levert vaak heftige discussies op. Ook in Amsterdam hebben we te maken met bestuurders die voor moeten komen voor het veroorzaken van een verkeersongeluk. Zo moest bijvoorbeeld afgelopen maart een man voorkomen die een vuilniswagen had bestuurd en bij het afslaan naar rechts een bromfietser over het hoofd had gezien. De bromfietser was ten val gekomen en had zijn elleboog gebroken. Het slachtoffer was in de dode hoek van de spiegel van de vrachtwagen terecht gekomen. De rechtbank veroordeelde de bestuurder van de vuilniswagen tot een geldboete van €750. Daarnaast kreeg de man een voorwaardelijke ontzegging van zijn rijbevoegdheid voor drie maanden met een proeftijd van 2 jaar. Dat betekent dat als de man in de komende twee jaar nog een keer een strafbaar feit begaat hij zijn rijbewijs 3 maanden kwijt zal zijn (plus de straf voor dat nieuw gepleegde feit).

Bij verkeersongevallen gaat het om het bewijzen van schuld, er is vrijwel nooit opzet in het spel. Als iemand opzettelijk een verkeersongeval veroorzaakt komen we op hele andere strafbare feiten uit. Daarbij kun je dan denken (poging) doodslag, aan (poging) tot moord of (poging tot) het toebrengen van (zwaar) lichamelijk letsel. Maar als we het hebben over verkeersongevallen gaat het om schuld en niet om opzet. En het schuldelement levert nou eenmaal lagere straffen op als het opzetelement. Maar als er dodelijke slachtoffers of zwaar gewonden zijn is het voor veel mensen bijna niet te bevatten dat er dan taakstraffen worden opgelegd. Nabestaanden hebben, geheel begrijpelijk, geregeld geen boodschap aan hoe de bestuurder/verdachte/dader zich voelt. Zij zien hun geliefden niet meer terug of worden bijvoorbeeld geconfronteerd met iemand die zijn of haar leven lang verder invalide is. De emoties kunnen dan hoog op lopen, en dat is geheel te begrijpen. De man of vrouw die de straf krijgt heeft echter vaak naast zijn straf ook levenslang. Want hoe moet je je voelen als je een gezin hebt verwoest, als je een ongeluk hebt veroorzaakt waarbij een vader, moeder, zoon of dochter is omgekomen of bijvoorbeeld in een rolstoel terecht komt? Dat is niet niks, en daar moet je wel verder mee leven. Wat ik maar wil zeggen is dat aan beide kanten van het verhaal er verdriet zal zijn.

Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn van het systeem van één van mijn vrienden. Of veel vrachtwagens, bussen en vuilniswagens ermee uitgerust gaan worden. Het lijkt me een mooi voornemen voor het nieuwe jaar. Laten we hopen dat het 2015 veiliger maakt voor veel weggebruikers.

Kijk en luister Bløf - Dichterbij dan ooit

Reacties